Monday, October 27, 2008

Surat Berantai / Chain Mail

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.

O you who believe! if an evil-doer comes to you with a report, look carefully into it, lest you harm a people in ignorance, then be sorry for what you have done.

(Al-Hujuraat 49 : ayat 6)
Sebelum mewar-warkan sesuatu perkara, seeloknya perkara berkenaan disemak terlebih dahulu. Menyampaikan sesuatu perkara yang belum dipastikan kesahihannya boleh menjurus kepada fitnah. Ini selalunya terjadi apabila kita menerima emel yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran atau Hadis kemudian disertai dengan janji bahawa kita akan menerima kebaikan sekian - sekian jika kita mengirimkan emel berkenaan kepada orang lain. Seterusnya jika kita tidak mengendahkan emel berkenaan, kita mungkin akan ditimpa musibah sekian - sekian pula.

Apakah dengan mengirim emel berkenaan kepada orang lain bermakna tanggungjawab kita sudah terlepas? Tanpa sedar, kita mungkin mendapat dosa secara berantai kerana telah menyumbang kepada rantaian emel yang tidak tentu kesahihannya.

Tidak salah menghantar emel yang membawa isi yang benar dan baik tapi, keluarkanlah isi yang berbaur ugutan, syirik dan yang seumpamanya kerana tiada paksaan dalam Islam. Yang penting, kita mestilah ikhlas. Tanamkan niat yang ikhlas dalam diri untuk melakukan sesuatu perkara. Sesungguhnya ikhlas itu sangat sulit dan menjadi rahsia Allah kerana si pemilik niat itu juga tidak pasti adakah beliau benar-benar ikhlas. Serahkan kepada Allah untuk membuat penilaian.

Mudah-mudahan kita di bawah berkat-Nya.

Wikipedia: Surat Berantai
Wikipedia: Chain Letter

0 comments:

Blogger templates made by AllBlogTools.com

Back to TOP